Typografi Genova 1:3 // …den stolte tradition
De klassiske antikva-skrifter, der er karakteriseret ved at have forskel på stregernes tykkelse og seriffer, blev opfundet i romerriget. Her startede man med at tegne majusklerne (et stort bogstav der skrives med samme højde som de små – minuskler) – hvilket kan ses i de oprindelige inskriptioner på de aller tidligste bygninger i så vel Rom som i det øvrige Italien.
Bogstaverne blev malet med pensel og efterfølgende hugget ud i sten. Dette ophav gør at antikvaskrifterne netop ser ud som de gør. Når man maler med en pensel bliver der nemlig forskel på de lodrette og vandrette strøg.
Dette indlæg er det første ud af tre fra Genova med virkelig smuk typografi. I dette indlæg ses både klassiske og nyere skrifter – men det er tydeligt at de alle føre den stolte romerske tradition videre.
#GoodGraphics
Et hvert brand har et grafisk udtryk – en grafisk identitet! Den fortæller brandets historie – om den er gennemtænkt eller ej. Den påvirker dig og dine køb, dine holdninger og behov. Der skal mere fokus på godt grafisk design. Der skal fokus på den gode historie, der fortælles smukt og sammenhængene, så det gør en forskel både for afsender og modtager. Her på bloggen, på Twitter (@CamillaEngrob) og på Instagram (eyeswideopendk), vil jeg give mit bud på, hvad der er #GoodGraphics. Følg med og deltag ved at komme med dine bud på #GoodGraphics eller kommenter indlæggene her på bloggen.
Pingback:Typografi Genova 2:3 // …en kreativ by | Eyes Wide Open
16. juni 2014 at 21:07Pingback:Typografi Genova 3:3 // …når bogstaver får form | Eyes Wide Open
17. juni 2014 at 21:06