Nu er det ved at være sidste udkald for denne uges logo – søndag aften! Charhartt laver i virkeligheden arbejdstøj, men har formået at gøre brandet kendt og benyttet af andre subkulturer. Nu er det blevet mere “street” og “music”! Dette skyldes ikke mindst deres logo t-shirts hvor de bruger logoet i flere forskellige forklædninger. Cykling, kunst, musik, snekers og vand – på den måde knytter de forskellige subkulturer til logoet.
Det er særligt bogmærket c’et der er fedt – det er dynamisk, enkelt og man er ikke tvivl om at det er et C samtidig med at bevægelsen fra bølgen (som ses på t-shirten nedenfor) er tydelig.
Ugens inspiration er fundet på en skøn gåtur i solen i Kbh K. Hvis man kikker godt efter rundt i byen er der nogle fantastiske farvekombinationer at finde. Derudover er det jo en god øvelse at lede efter det smukke i det ikke er finpusset og rent.
Patina bruges på dansk om de aldringstegn som opstår på overfladen af kunstværker,, både af metal og malerier. Vi taler også om patina i forbindelse med antikviteter af træ, specielt når disse er af nyere dato og kunstigt ældet. De kemiske processer som foregår, kaldes patinering. Wikipedia
Kom forbi denne port, først om eftermiddagen, senere igen om aftenen – så var det blevet til et helt kunstværk. Port på Vesterbrogade. Monstrene er malet af dem her.
Denne lille bil kunne være en slags maskot eller muse for den lille skønne gade, der er klemt inde mellem Vesterbro og Frederiksberg – Værnedamsvej. Denne frankofile gade er fyldt med design, skøn inspiration, lækker mad og god kaffe. Franskinspireret vintage – som den lille bil – er at finde i indretningen af de fleste butikker på Værnedamsvej.
Kaffe-vandekande set hos Kluns. Diamant-farvekridt set hos Dora. Smukke typokrus hos Playtype.
En anderledes bogforside, her bliver ikke blot titlen og forfatteren præsenteret, men også meget af indholdet. Typografien er rigtig flot bearbejdet. Bogen hedder “Spis din have”, skrevet af havebogsforfatter Signe Wenneberg.
Du kan tage til foredrag med Signe Wennebergmed, med “Børn i Byen”:
Havebogsforfatter Signe Wenneberg brænder for urban gardening og guerrilla gardening og vil gerne lære byens børn, at maden ikke gror henne i supermarkedet, og at man godt kan have høns og dyrke have, selvom man bor i byen. Vil du også blive klogere på urban gardening, så tilmeld dig foredraget med Signe Wenneberg på Karrierebar den 3. maj. Foredraget er gratis for medlemmer af Børn i byen klubben, som – ud over masser af grøn inspiration – får en goodiebag med fine sager fra Katvig, magasinet COVER Kids og en superfin tyndskræller fra Kuhn Rikon, sponsoret af Wiley.dk. Er du ikke klubmedlem, kan du købe billet i døren for 50 kr.
Du kan også tage dit barn med på havekursus for bybørn, som finder sted den 5. maj, 29. maj, 19. juni (og flere andre datoer). Pris for workshop, frokost og Signe Wennebergs nye bog “Spis din have”: 995 kr. for et barn + en voksen. Pris uden bog: 695 kr. Der er få pladser, så er du interesseret, er det nu du skal slå til. Læs mere og tilmeld dig på www.signewenneberg.dk.
Ugens inspiration er ikke blot til inspiration, men også en opfordring til at udvise større mod, når der designes butiksfacader. Jeg synes det er fantastisk når butikkerne går hele vejen, og lader butikkens eller spisestedets sjæl og udtryk følge med helt ud på facaden. For Agnes Cupcakes gælder det dog, at det er en udtrykt enkelthed, der modsvare de overdådige kager indenfor, der for lov at dominere facaden – elegant.
Sidste billede kunne man nærmest kalde en “antiface” – med håb en ny flot facade så centralt placeret i København.
Værnedamsvej: Granola, Playtype. Vesterbrogade: Madklubben, Le Le, Scala. Indre by: Agnes Cupcakes
Logoet der får lov at leve. Kræftens Bekæmpelses logo fremtillet i en størrelse og et materiale der gør den perfekt til Cord Controller. Ofte ses Kræftens Bekæmpelses logo brugt på en anderledes måde end den helt klassikse – nede i højre hjørne af en tryksag, på et visitkort eller brevpapir. Det vidner om et stærkt logo.
Grundstenen til Kræftens Bekæmpelse blev lagt i 1904-05, hvor fremtrædende danske læger besluttede at gøre en indsats for at bekæmpe kræft. Det gjorde de i første omgang ved at danne foreningen Den Almindelige Danske Lægeforenings Cancerkomité. www.cancer.dk
Kræftens Bekæmpelse som vi kender det i dag blev stiftet i 1928, og fik logoet med Skt. Georg der kæmper mod dragen. I 1970’erne var det den røde sjølfe der var logoet. Det nuværende logo fik i 1980 tildelt den prestigefyldte IG-pris af Dansk Designråd.
Når man ser de historiske logoer, kan man godt se hvordan de tidligere logo’er har inspireret. Fra 70’ernes røde sløjfe, har det hentet farven, sammen med idéen om den dobbelte slølfe. Fra det oprindelige logo er man blevet inspireret af den måde slangen snor sig på.
Jeg synes at logoet er virkelig stærkt og smukt. Det har en utrolig enkelhed samtidig med, at der ingen tvivl er om hvilket logo der er tale om, selvom man kun ser det flygtigt eller brudstykker af det. Logoet har et meget seriøst og dynamisk udtryk. Cirklerne der evigt køre ind i hinanden giver det dynamiske. Mens det seriøse udtryk skabes ved det symetriske og linierne der har den samme tykkelse.